Nieuwsbericht

Reactie op test cervelaat en leverworst
Nieuwsbericht

De Vereniging voor de Nederlandse Vleeswarenindustrie (VNV) is van mening dat de Consumentenbond in een recente test van de Gezondgids een onvolledig en ongenuanceerd beeld schetst met de bewering dat Cervelaat en leverworst boordevol slecht vet zitten.

Vleeswaren passen in een uitgebalanceerd dieet
De consumptie van vleeswaren ligt in Nederland in lijn met de aanbevelingen van het Voedingscentrum. Door de gematigde consumptie is de bijdrage van vleeswaren aan de dagelijkse zoutinname ook beperkt, namelijk nog geen 10%. Vleeswaren bevatten daarnaast allerlei belangrijke voedingsstoffen zoals ijzer, eiwitten en vitamines. De Consumentenbond geeft zelf ook aan dat vleeswaren prima passen in een uitgebalanceerd dieet.

Aanpassing receptuur niet eenvoudig
Voor de onderzochte producten cervelaat en leverworst geldt net als voor veel andere producten dat vet en zout van invloed zijn op de smaak en het ambachtelijke karakter. Daarnaast heeft zout bij vleeswaren ook een belangrijke technologische functie voor behoud van kwaliteit en de houdbaarheid van het product.
Een aanpassing van de receptuur is dan ook niet zo eenvoudig. Consumenten kiezen immers bewust voor deze producten en hebben verwachtingen over de smaak. Om tegemoet te komen aan de verschillende wensen, zijn er overigens wel degelijk goede lightvarianten op de markt, zoals Linera en Weight Watchers. De consument heeft daardoor altijd de mogelijkheid van een bewuste keuze.

Verlaging gehalte aan zout en verzadigde vetten: initiatieven VN
Desalniettemin is de VNV zich bewust van de maatschappelijke zorgen rondom de inname van zout en verzadigd vet. Om die reden heeft de VNV initiatieven ontplooid om de komende twee jaar waar mogelijk het zoutgehalte in alle productgroepen met uitzondering van de productgroep rauwe enkelvoudige producten te verlagen. Hetzelfde geldt voor de hoeveelheid verzadigde vetten in alle samengestelde gekookte producten (waaronder leverworst). Deze initiatieven zijn besproken met het Voedingscentrum. Jaarlijks wordt gerapporteerd over de voortgang.

Samenwerking met de supermarkten is essentieel
De leden van de VNV zijn zich bewust van hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. Wij zijn voortdurend in actie om producten en productiemethoden zo mogelijk te verbeteren en consumenten beter te informeren over een verantwoorde voedingskeuze en levensstijl. Maar ook de supermarkten en uiteindelijk de consument spelen hierbij een belangrijke rol. Zij moeten zich realiseren dat een verlaging van de hoeveelheid zout en verzadigd vet ten kostte kan gaan van de smaak en het ambachtelijke karakter van het product. De initiatieven van de vleeswarenindustrie kunnen alleen slagen als industrie en supermarkten hier samen goede afspraken over maken en zij ook gezamenlijk de consumenten ervan kunnen overtuigen om deze minder zoute en minder vette producten te (blijven) kopen.


21 maart 2014  |Persberichten



U bent niet ingelogd