De verkoop van Nederlandse vleeswaren onder een duurzaamheidskeurmerk is in de eerste helft van 2017 verviervoudigd ten opzichte van het jaar ervoor. Na vlees is vleeswaren daarmee de een na grootste productcategorie als het gaat om verkopen van voedingsmiddelen onder een duurzaamheidslabel. Inmiddels valt een kwart van het assortiment vleeswaren in de supermarkten onder een keurmerk. De grootste groei vond plaats bij vleeswaren met Beter Leven 1 ster. Dit blijkt uit de periodieke Monitor Keurmerken Retail van IRi. Deze monitor volgt de ontwikkeling van verkopen van voedingsmiddelen onder een duurzaamheidskeurmerk (o.a. EKO, Beter Leven, Milieukeur, MSC, Fair Trade en UTZ).
De VNV is blij met deze ontwikkeling. Onze leden laten zien dat ze samen met hun ketenpartners initiatieven nemen in het verder verduurzamen van Nederlandse vleeswaren en de consument laat door het aankoopgedrag ook blijken deze inspanningen daadwerkelijk te waarderen.