In 2023 steeg het totale verbruik van vlees en vleeswaren in Nederland licht. In 2022 werd er 75,1 kilo gegeten; in 2023 kwam het verbruik uit op 75,3 kilo*. Dat blijkt uit onderzoek van Wageningen Economic Research (WUR) in opdracht van Wakker Dier.
* Op basis van karkasgewicht per hoofd van de bevolking. Circa de helft daarvan wordt daadwerkelijke geconsumeerd als vlees; de ander helft betreft botten, vet, vel en afsnijverliezen.
Sinds 2005 onderzoekt de WUR jaarlijks de vleesconsumptie via vleesaankopen bij supermarkten, slagers en poeliers. Tot 2022 werd daarin een licht dalende trend waargenomen. Voor 2023 verschillen de cijfers echter weinig van de cijfers uit 2022. Dat is opvallend, omdat vlees in de loop der jaren duurder werd; de laatste inflatiejaren zelfs flink duurder.
Bijzonderheden
In 2023 waren er geen bijzondere wijzigingen. De kleine toename in het totale verbruik van rundvlees hing samen met de hogere verkoop van rundvleesgehakt (+9,6%). De verkoop van ander rundvlees via het retailkanaal daalde met 7,7%. Het afzetverlies van varkensvlees in de verkoop bij supermarkten en slagerijen bedroeg 0,2%. Over het geheel werd minder duurder snijvlees (b.v. biefstuk, karbonades) verkocht en meer ‘draai’-producten zoals gehakt en hamburgers. Meer informatie: 'Vleesconsumptie per hoofd van de bevolking in Nederland, 2005-2023'.
In lijn met Nationaal Vleesonderzoek
De bevindingen uit het WUR-onderzoek bevestigen het beeld uit het Nationaal Vleesonderzoek dat medio oktober aangeboden werd aan de Vaste Kamercommissie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN).
Daaruit bleek dat 95% van de respondenten vlees eet en dat 76% van de Nederlanders gelooft dat vlees ook in de toekomst een essentieel onderdeel van ons voedingspatroon moet blijven. Het geeft aan dat de bevolking waarde hecht aan de rol van vlees in een gezond en gebalanceerd dieet.
Vlees heeft toekomst
Wakker Dier, opdrachtgever van het WUR-onderzoek, stelt: “Om de vleesconsumptie op een gezond niveau te krijgen, is meer actie nodig van supermarkten en overheid.” Instrumenten daartoe zouden b.v. een vleestaks en prijsstelling door de supermarkten kunnen zijn.
Bijna 70% van de Nederlandse bevolking geeft aan dat Nederland haar vleessector ook voor de toekomst sterk moet houden. Wel is er aandacht voor alternatieven, waarbij de bevolking steeds bewuster wordt van de noodzaak tot duurzamere productiemethoden. Toch vindt 71% dat vlees betaalbaar en toegankelijk moet blijven voor iedereen. (Bron)