De VNV hecht veel waarde aan initiatieven om zowel de producten als de productieprocessen binnen de vleeswarenindustrie waar mogelijk verder te verduurzamen. Het duurzaamheidstreven wordt uitgedrukt in goede zorg voor: People, Profit en Planet. De balans tussen de 3 P’s is de basis voor continuïteit. Duurzaamheid en als afgeleide daarvan verduurzaming van de voedselproductie is breed omarmd door alle stakeholders (customers, suppliers, NGO’s) en de nationale en internationale overheid.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen
De VNV is zich bewust van haar positie in de maatschappij en het belang van draagvlak in de samenleving voor de productie van duurzame voedingsmiddelen. De leden zien het ook als hun eigen maatschappelijke verantwoordelijkheid om deze zorg een belangrijke plek in het eigen ondernemingsbeleid te geven.
Vleeswaren tegenwoordig met duurzaamheidskeurmerken
De verkoop van Nederlandse vleeswaren onder een duurzaamheidskeurmerk is enorm toegenomen. Na vlees is vleeswaren daarmee de een na grootste productcategorie als het gaat om verkopen van voedingsmiddelen onder een duurzaamheidslabel. Inmiddels valt een kwart van het assortiment vleeswaren in de supermarkten onder een keurmerk. De grootste groei vond plaats bij vleeswaren met Beter Leven 1 ster.
Beter Leven keurmerk
Het Beter Leven keurmerk is 10 jaar geleden geïntroduceerd als label voor dierlijke producten die qua dierenwelzijn tussen gangbaar en biologisch inzitten.
Dergelijke producten werden toen nauwelijks aangeboden in de supermarkten en ze waren niet heel duidelijk te herkennen. Bij het Beter Leven keurmerk snappen consumenten meteen dat het om een beter leven voor dieren gaat, omdat het logo van de Dierenbescherming er op staat.